» indexabout
Wednesday 26 October 2011, 08:22 (comment)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
1. Jangan Bercinta Kerana Harta !
Sorry to say lah kan . Tak de gunanya hidup dilimpahi dengan harta , tapi tanpa cinta . Harta datang dan pergi setiap saat . "Cinta" yang sesat dapat diperoleh setiap saat , tapi cinta yang sejati tidak dapat dibeli dengan harta . So , renung-renungkan lah ye ?

2. Jangan Bercinta Kerana Simpati !
Rasa tertarik dan simpati terhadap seseorang seringkali disalahertikan sebagai CINTA . Perasaan itu bukan cinta ! Ia boleh berubah dengan beberapa faktor seperti rupa paras , harta , tempat dan keadaan .  Perasaan itu buta , tidak tahan lama , dan tidak tahan diuji . Cinta perlu diuji dalam suka dan duka dengan membuat mata .

3.Jangan Bercinta Kerana Rupa Sahaja !
Kecantikan fizikal memang indah dan mudah saangat menggoda sesiapa sahaja , tetapi  ianya bolh luntur kerana usia  . Oleh itu , apa yang lebih penting ialah kecantikan dalaman seseorang kerana ianya tidak akan luntur selagi nyawa dikandung badan :)

4. Jangan Bercinta Untuk Kepuasan Nafsu !
Seks penting dalam perhubungan suami isteri , namun ianya tidaklah boleh dijadikan sebajai tujuan utama mencari pasangan . Seks hanyalah salah satu bahagian dari pernikahan . Orang yang hanya mengejar kenikmatan seks akan kecewa dan terjerat oleh kesusahan yang diciptakannya sendiri :)

5. Jangan Bercinta Kerana Paksaan Keluarga !
Sebelum itu , Ziekah nak minta maaf if Ziekah tersalah kata yer . Seorang anak harus berbakti kepada keluarga , namun , tidak boleh menyerah dalam hal percintaan , sekiranya korang pasti yang mereka salah dan korang benar. Berdoalah dan berikanlah penjelasan kepada mereka bahawa korang tak setuju dengan apa yang telah ditetapkan untuk korang .

6. Jangan Bercinta Untuk Membalas Jasa!

Eh , dah macam cerita Soffiya pulak ! Korang tengok dakk ? Rugi ! haha ~ Ok . Ok . Orang yang telah berbuat baik kena dibalas baik , jangan balas dengan CINTA .Ingat !! Jangan bercinta tanpa pengertian dan keikhlasan . Daripada mengundang derita , lebih baik mengelakkannya . Banyak lagi cara lain yang lebih ikhlas untuk membalas budi dan jangan memaksa diri untuk menerima seseorang yang bukan pilihan kita :)
                                                                                                ♕missziekah 


« previous
next »